Dave Lewis, de nieuwe topman van de Britse supermarktketen Tesco, schuwt drastische maatregelen niet om het roer om te gooien bij het bedrijf.
Het begon ermee dat managers terug de werkvloer op moesten, om te ‘reconnecten’ met klanten. De laatste maatregel: een verplicht nachtje slapen in een vakantiehuisje op het Engelse platteland voor het topkader.
Zelf boodschappen doen
De managers waren gedwongen zelf hun boodschappen te doen, te koken en de was te doen, schrijft de Guardian. Dit alles in een uithoek van het graafschap Norfolk.
Tesco heeft het namelijk niet makkelijk. De verkoop en winsten lopen terug, en het concern had te maken met een boekhoudschandaal van 263 miljoen pond. Vorige week maakte het concern bekend dat de winst met 92 procent was gedaald in de eerste helft van het jaar. Volgens Lewis heeft Tesco het contact met zijn klanten verloren.
Management by cooking
Op het reisje gingen een tiental topbestuurders mee, onder wie de directeur Verenigd Koninkrijk, de directeur Azië en het hoofd van de bankdivisie. Ze kregen de opdracht om bij de dichtstbijzijnde Tesco (en de concurrent) boodschappen te doen. Terug in het huisje wachtte een kookcorvee. In navolging van het management by speech (managen door het geven van toespraken) introduceert Lewis kennelijk het management by cooking.
Lewis: "Ik zeg maar zo, als je in onze branche niet voortdurend bezig bent met de kwaliteit, de presentatie en de smaak van het eten en de producten die je aanbiedt - waar ben je dan wél mee bezig?" Aan die presentatie schortte het eerder nogal: tot hoon van de Britten beeldde Tesco bijvoorbeeld vleeskoeien af op een melkreclame.
"Het zijn drukke tijden, en ik wilde mijn mensen leren kennen en het erover hebben waar het heengaat met de zaak", aldus Lewis. Gevraagd naar de kosten van dit Spartaanse tripje, zei hij: "Laten we zeggen dat het verdorie wel wat goedkoper was dan de meeste hotels."
Concurrentie is goedkoper
Kostenbesparing is een speciaal aandachtspunt voor Lewis. Tesco heeft veel concurrentie van goedkopere ketens als Aldi en Lidl. Zo deed Lewis de limousine van de zaak de deur uit: hij gaat nu met de trein. Toch kreeg hij 4 miljoen pond aan geld en aandelen van Tesco, als compensatie voor zijn vertrek bij Unilever.
Dat het lastig is een bedrijfscultuur te doorbreken bleek deze maand weer eens: de vorige topman bleek een directievliegtuig ter waarde van 50 miljoen dollar te hebben besteld.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl